Mi ez?
Ebben a példában a közösségi megerősítés elve (angolul: social proof) jelenik meg a korábban említett szűkösségi-hatással vegyítve.
Ahogy ebben a példában is látod, a weboldalak gyakran több féle sötét mintázatot használnak egyszerre. Hogyan vannak nagyobb hatással rád együtt?
Hogyan találkozol vele?
A képen két felirat is próbál téged befolyásolni: az "Éppen 23-an terveznek foglalni" és a “Nagyon népszerű!” üzenetek. Míg a népszerűségre utaló üzenet a közösségi megerősítésre épít, a foglalást tervezők száma és a szabad szobákra vonatkozó adat a szűkösség érzésével próbál sürgetni.
Miért van rád hatással?
A megjelenő információk egyrészt azt sugallják, hogy ez egy igen jó választás, mert nagy népszerűségnek örvend. Másrészt olyan benyomásod is lehet, hogy versenyhelyzetben vagy ezért a szállásért, hiszen jelenleg is 23 másik ember gondolkodik rajta, hogy lefoglalja. Mindkét üzenet arra ösztönöz, hogy gyorsan cselekedj, amíg még van szabad hely.
Miért lehet káros?
Felesleges stresszt eredményezhet, ha számodra éppen nem lényeges a megjelenő információ. Ahogy a példában is láthatod, még számos elérhető szoba van, ráérnél tehát gondolkodni. Az üzenet azonban sürget téged, ami megnehezítheti, hogy jó döntést hozz és belekényszeríthet egy gyors döntésbe. Sőt, az is előfordulhat, hogy az adatok, amikre a hirtelen választásodat alapozod, nem felelnek meg a valóságnak.