Mi ez?
Ebben az esetben az úgynevezett bűntudat-döntést (angolul: confirm shaming) láthatod. Ez az üzenet típus olyan nyelvezetet, érzelmi manipulációt alkalmaz, aminek hatására egy bizonyos döntés kapcsán rossz embernek érezheted magadat, így sarkallva arra, hogy máshogy dönts.
Hogyan találkozol vele?
Ebben a példában egy hírlevél feliratkozást láthatunk. A két választási opció azonban érzelmileg nem semleges. A hírlevél elutasításakor a felület a saját magadról alkotott képedre próbál hatni. Hiszen ki akarna egy olyan döntést meghozni, amivel “felvállalja, hogy tudatlan”?
Miért van rád hatással?
Az üzenet arra építi, hogy az emberek szeretnek magukról jó képet mutatni és helyesen cselekedni, amennyiben módjukban áll.
Miért lehet káros?
Ebben a formában ezek az üzenetek a bűntudatodon keresztül próbálnak hatni rád, és ezért nem segítenek téged a saját döntésed meghozatalában.